התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי

מידע למתקבלים

מטרת הלימודים בתכנית היא חקר ולימוד ביקורתי ומעמיק של פדגוגיות אלטרנטיבות בנות זמננו.


תכניי הלימוד מתייחסים לחינוך דמוקרטי ופתוח, חינוך אקולוגי, גישות רוחניות בחינוך, דיאלוגיות, דו לשוניות, חינוך ביתי, רב-תרבותיות וחינוך לשלום, ביקורת חברתית, תיאולוגיה-ופדגוגיה ביקורתית ועוד. סוגיות אלו מאוגדות במסגרת התכנית בשלושה אשכולות: אשכול דמוקרטי, אשכול רוחני, ואשכול ביקורתי.


בחקר ובלימוד של כל אחד מהסוגיות בחינוך אלטרנטיבי יודגשו הזיקות בין גישות פדגוגיות, עמדות פילוסופיות, פרקטיקות והופעתן של אלו בהקשרים ההיסטוריים החברתיים והתרבותיים הרחבים. על ידי הדיון בהיבטים אלו, מטרה משנית של התכנית היא לעודד את הסטודנטים ליזום ולהפעיל חדשנות חינוכית אישית במסגרות אלטרנטיביות ובמסגרות ממלכתיות.


התכנית מבקשת לסייע בפיתוח הקול האישי והייחודי של כל אחד מהלומדים במסגרתה. הלימודים הנם בדגש על אקטיביות, תשוקה ללמידה, יצירתיות, דמיון, התבוננות עצמית, ופיתוח אישי ומקצועי של הסטודנטים בליווי ותמיכה אישית של צוות המורים. הלמידה בתכנית משלבת חוויה, למידה תאורטית, רכישת כלים מתודולוגיים, חשיפה לפרקטיקה בשדה האלטרנטיבי, התבוננות ופיתוח פרויקט אישי של כל אחד מהסטודנטים. לימוד ביקורתי ומעמיק של פדגוגיות אלטרנטיביות יעשה במסגרת ייחודית של "קהילת למידה" מגובשת. התכנית מזמינה את הסטודנטים להבעה אישית, יצירתיות, חדשנות, ואלתור בתהליכי הלמידה תוך התייחסות רפלקסיבית וביקורתית לתהליכים אלו.