התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי

ימי עיון וכנסים

 סמינר שדה בביה"ס התיכון החברתי קרית אתא, המגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי פברואר 2022

ביום רביעי ה-15.6.22 יצאנו לסמינר שדה בתיכון החברתי בקרית אתא, ביה"ס תיכון אלטרנטיבי פורמלי ברוח בלתי פורמלית "יצירתית"הפועל ברוח משנתו הדו-שיחית של מרטין בובר. התיכון החברתי הוקם ב-2013, והנו חלק מרשת דרור בתי חינוך השייכת לתנועת דרור ישראל.

הסיור החל עם מעגל שיתוף ומדיטציה, המשיך בסיור בקבוצות קטנות עם החניכים, ולאחר מכן מפגש עם הצוות. לאחר ארוחת הצהריים התכנסנו שוב לסיום שנה חגיגי, ולעיבוד משותף של שני השנתונים.

המשתתפים בסמינר שדה בביה"ס התיכון החברתי קרית אתא - תמונה שלישית
המשתתפים בסמינר שדה בביה"ס התיכון החברתי קרית אתא - תמונה שנייה
המשתתפים בסמינר שדה בביה"ס התיכון החברתי קרית אתא - תמונה ראשונה

 סמינר שדה בביה"ס סאדברי עמק האלה, המגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי פברואר 2022

ביום רביעי ה-23.2.22 יצאנו לסמינר שדה בביה"ס סאדברי עמק האלה.  דגם סדברי הוא מודל חינוכי בזרם החינוך הדמוקרטי שנקרא על שם בית הספר סדברי ואלי שבארצות הברית. אותו בית הספר, שנוסד ב־1968, היווה מקור השראה לבתי ספר ומוסדות חינוכיים רבים וכיום ישנם למעלה מ-40 בתי ספר בדגם סדברי ברחבי העולם, מתוכם ארבעה פועלים בישראל. בתי ספר בדגם סדברי פועלים על פי הנחות יסוד שונות בבסיסן מבתי הספר הקונבנציונליים של מערכת החינוך הממלכתית. למרות שקיים דמיון רב בין בתי ספר בדגם סדברי ובין בתי ספר דמוקרטיים אחרים, ישנם פנים של הדגם שמפרידים את בתי הספר הללו מבתי ספר דמוקרטיים אחרים ובתי ספר פתוחים, בהם: זכויות שלא ניתנות לוותר עליהן. מידת החופש החינוכי של הדגם, בו שיעורים אינם מקבלים מקום מיוחד במסגרת בית הספר ואין ניסיון למעקב מבוקר אחרי התקדמות התלמידים, הניהול ללא התערבות ישירה מצד הורי התלמידים, ואין הפרדה בין קבוצות גיל שונות. הסטודנטים משני השנתונים, בליווי ד"ר אסף סאטי אלבר ופרופ' אביבה ברקוביץ' אוחנה, החלו בסיור שהובל על ידי תלמידי ביה"ס. המשכנו לשיחה עם מנהלת ביה"ס סיגל שיבובסקי, ועם חברי צוות ותלמידים נוספים. לאחר מכן, דניאל פראג - בוגר המגמה - הציג את עבודת התזה שלו על סאדברי כנף רמת הגולן בהנחיית ד"ר יותם חותם, וסיימנו בדיון בקבוצות קטנות ובמליאה.  

סמינר שדה בביה"ס סאדברי עמק האלה2

סמינר עשור לפטירתו פרופ' אילן גור-זאב במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי

אילן גור זאב ז״ל

במלאת עשור לפטירתו בטרם עת של פרופ' אילן גור-זאב מהפקולטה לחינוך, בינואר 2022, התקיים במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי סמינר לציון האירוע. הסמינר התקיים במסגרת הקורס "הפילוסופיה של החינוך האלטרנטיבי" בהנחיית פרופ' אריה קיזל. את הסמינר פתחה בברכה דיקנית הפקולטה לחינוך, פרופ' רוזה לייקין, שציינה את מעשיו ופועלו הבינלאומי של גור-זאב בתחום הפילוסופיה של החינוך, את כתביו ואת חשיבותו הרבה בשיח החינוך הביקורתי. לאחר מכן הוצג סרט גנוז של גור-זאב שצילם חברו, איתן ולצר. לאחר מכן הציגו הסטודנטיות והסטודנטים בקורס "הפילוסופיה של החינוך האלטרנטיבי" רפרטים שפרסו יריעה רחבה מכתביו של גור-זאב. הסטודנטים קיימו דיאלוג מעניין עם הכתבים והמשמעות של הדברים לחיינו כיום ולחינוך בימים אלה. את הסמינר נעלה סדנא בנושא אילתור בחינוך על ידי אלונה פרץ (ממרכז "הרגע" לאילתור בחינוך). פרץ היתה אשתו השניה ואם בתו של גור-זאב. בסמינר השתתפו חברי סגל בכירים מהפקולטה לחינוך וכן אורחים ואורחות מתחום החינוך וכן בני משפחת של גור-זאב ובהם בתו, הדס גור-זאב. דיקנית הפקולטה לחינוך לשעבר, פרופ' עפרה מייזלס אמרה בסיום הסמינר: "אילן היה חכם ביותר. קריאה בכתביו מלמדת זאת. הוא חסר לי יום ויום ואני מנהלת עמו דיאלוג מדי יום".

סיור בביה"ס לאתגרי העתיד חריש המגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי יוני 2021

ביום רביעי ה-23.06.2021 יצאנו לסיור בביה"ס לאתגרי העתיד חריש, בו מלמדים שניים מתלמידי התוכנית. תיכון ייחודי זה הוקם בשנת תשע"ט על ידי בוגרי תנועות נוער, מתוך אמונה בכוחו של החינוך ליצור תיקון חברתי. התחלנו, הסטודנטים בשנה א', בליווי ד"ר אסף סאטי אלבר ופרופ' אביבה ברקוביץ' אוחנה, בסיור שהובל על ידי החניכים מכיתות ט'. החניכים הדגישו קשרים חינוכיים משמעותיים בין מורים לחניכים המתממשים במגוון דרכים יצירתיות (החל בהערכה חלופית, דרך יצירה משותפת וכלה בסיורים חודשיים). המשכנו לשיחה עם רכזת למידה בביה"ס ליאת בן אוריאל-מעוז (דוקטורנטית באוניברסיטת חיפה) וטלי הולן (מנהלת ביה"ס ביחד עם ליאור לויתן). סיימנו במפגש היברידי עם ד"ר חגי קופרמינץ והסטודנטים בשנה ב' לסיכום השנה.

לצפייה בהזמנה לסיור לחצו כאן (בחלון חדש)

לצפייה בתמונות מהסיור לחצו כאן (בחלון חדש) 

פנים אל פנים - יום המגמה השנתי (יערות הכרמל) – מרץ 2021

בתאריך עשירי למרץ 2021 התקיים יום המגמה השנתי התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי. לאחר שנת קורונה ארוכה, בה לא יכולנו להפגש פנים אל פנים, יום המגמה התמקד בנושא המפגש האנושי, על גווניו השונים. המפגש התקיים ביערות הכרמל, בחניון האגם, באוירה קסומה, בתוך הטבע, על ערוץ הנחל, בין העצים בצל כאשר סביבנו מטיילות פרות. לאחר דברי פתיחה ומדיטציה קצרה של פרופ' אביבה ברקוביץ'-אוחנה ראש התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי, המשכנו בסבב היכרות באמצעות קלפים. העמקנו הכרות תוך למידה של תפיסת "הפנים" של עמנואל לוינס בהנחיית ד"ר אסף סאטי-אלבר, וסיימנו בסבב "לאן מועדות פני?" בהנחיית ד"ר חגי קופרמינץ.

לצפייה בהזמנה ליום המגמה לחצו כאן (בחלון חדש)

לצפייה בתמונות מיום המגמה לחצו כאן (בחלון חדש)

האירוע בוטל !!! יום העיון השנתי לתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי 24.06.2020

סטודנטיות שנה ב' בתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי המשיכו את מסורת התכנית ב"משתה קטן"

נושא "המשתה הקטן" היה "אוטונומיה בחינוך- הגות, גורמים מעכבים, וגורמים מקדמי אוטונומיה במערכת החינוך".

למשתה הקטן (להבדיל מהמשתה הגדול של אפלטון) שהתקיים ב-22.1.20, הוזמנו שני אורחים: אריק מנדלבאום - מנהל בית הספר 'משעולים' בעתלית, שאכן מנהל בית-ספר על פי העקרונות הפרוגרסיביים, ומקיים את עקרונות האוטונומיה (תוך משא ומתן עם הפיקוח מעת לעת), ואריק ברנס - בוגר התכנית, מורה, מנהל ואיש חינוך שליווה מנהלי בתי ספר וצוותים מטעם אגף המו"פ במשרד החינוך, בין היתר סביב קידום נושא האוטונומיה.

בשיח ניסינו להבין מה עומד מאחורי הפער בין המילים הנכתבות ע"י משרד החינוך בזכות קידום האוטונומיה למנהלים, מורים ותלמידים, לבין מה שקורה בפועל בבתי הספר, שרחוק למדי מיישום הרעיונות והערכים הכתובים. הבנו שבקיאות בחוזרי מנכ"ל ובחוק חינוך חובה, ובעיקר אומץ ומצפן אישי חזק יכולים לסלול את הדרך ליישום עקרונות אוטונומיים בחינוך.

יום העיון השנתי לתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי 01.05.2019

ביום רביעי ה-1.5.19, התקיים יום העיון השנתי התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה. יום העיון התמקד בנושא החינוך הפרוגרסיבי, תוך שילוב למידה סדנאים בסיור חוייתי. יום העיון התקיים בתיכון החברתי בקריית אתא. לאחר דברי פתיחה ומדיטציה קצרה עם מארגנת יום העיון, ד"ר אביבה ברקוביץ'-אוחנה ראש התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי, יום העיון נפתח בשיחה עם מנהלת בית הספר, קרן ברנס. קרן לוקחת חלק בהתנסות של הקמת בי"ס אלטרנטיבי פורמלי ברוח בלתי פורמלית "יצירתית"ברוח משנתו הדו-שיחית של מרטין בובר, כחלק מרשת דרור בתי חינוך השייכת לתנועת דרור ישראל בה קרן חברה. היום המשיך בסיור מודרך בביה"ס בקבוצות קטנות עם המתחנכים בני הנוער, והמשיך לשיחה עם המנהלת, היועצת ומורים נוספים בביה"ס. בהמשך היום התקיימה סדנא עם אסף סטי אל-בר בנושא "הקפה והנכחה: מהתנסות חווייתית להמשגה". לבסוף הסטודנטיות של שנה ב, חולוד שנבור ורותם לוינסון ספרים, הנחו דיון שהתמקד בניתוח ביקורתי של טקסטים פילוסופיים לאור ההתנסות בביה"ס. יום העיון הסתיים ברב שיח בהשתתפות הסטודנטים וחברי דרור ישראל על חשיבות החוויה הדיאלוגית בשדה החינוכי.

לצפייה בתמונות מיום העיון לחצו כאן (בחלון חדש)

לצפייה בהזמנה ליום העיון לחצו כאן (בחלון חדש)

הפורום לפילוסופיה של החינוך - Towards a Theory of Subject Matter Didactic

יום עיון משותף לתכנית לחינוך, חברה ותרבות והתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי - 2018

ביום רביעי ה-23.5.18, התקיים יום העיון השנתי המשותף של התכנית לחינוך, חברה ותרבות בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך והתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה. יום העיון הדגיש את שיתוף הפעולה בין שתי המגמות והתמקד בנושא 'מדיה ומדיום: ניתוחי שיח ביקורתי של סדרות טלוויזיה. לאחר דברי פתיחה של מארגני יום העיון, ד"ר אימן אגבריה ראש התכנית לחינוך חברה ותרבות, וד"ר יותם חותם מהתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי, יום העיון נפתח בפאנל של מציגים שהתדיינו במורכבות המסרים החברתיים של סדרות טלוויזיה: ד"ר אביהו שושנה, התמקד בתחזוק מבט הצופה בתרבות הפופולרית, ד"ר דנה אמיר, עסקה באבל על אובייקט אקטואלי מול אובייקט אפשרי בהתבסס על הסדרה מראה שחורה, ואילו מוחמד חלאילה, הדגים ביקורת מבוקרת בהקשר של הדרמה הסורית בצל משטר טוטאליטרי. בהמשך היום הסטודנטים של שתי המגמות הנחו שני סבבי מושבים שהתמקדו בניתוח ביקורתי של סדרות טלוויזיה מצליחות, כולל האחיות המוצלחות שלי, פאטמה גול, עבודה ערבית (לחצו לצפיה בדוגמא למושב - בחלון חדש), ההרמון, באב אל חארה ועוד. הכנס הסתיים ברב שיח בהשתתפות הסטודנטים וחברי הסגל על חשיבות הניתוח הביקורתי בשדה החינוכי. 

תמונת המשתתפים ביום העיון השנתי המשותף

הפורום לפילוסופיה של החינוך - Considering the Role of the Teacher

יום עיון משותף לתכנית לחינוך, חברה ותרבות והתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי

ביום רביעי 10 במאי 2017 התקיים יום העיון השנתי המשותף של התכנית לחינוך, חברה ותרבות בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך והתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה. יום העיון הדגיש את שיתוף הפעולה בין שתי המגמות והתמקד בנושא 'מסורת וביקורת בחינוך'. יום העיון נפתח בפאנל של מומחים שהתדיינו במורכבות נוכחות מעשה הביקורת מול המסורת בשדה החינוכי: ד"ר מוהנד מוסטפא, התמקד ביחס למסורת אסלאמית בעולם הערבי, ד"ר ליאור אלפרוביץ, עסק במסורת הדתית היהודית והביקורת בה ואילו ד"ר קציעה עלון, הביאה קולות ביקורתיים מהשירה המזרחית מול סוגיות של שפה ושייכות. בנוסף, במהלך היום הסטודנטים של שתי המגמות הנחו מושבים שהתמקדו בטקסטים רבלנטיים שנקראו מראש. הכנס הסתיים ברב שיח בהשתתפות הסטודנטים וחברי הסגל: ד"ר אימן אגבאריה, ד"ר יותם חותם וד"ר אביהו שושנה.

קבוצת דיון ביום עיון משותף לתכנית לחינוך, חברה ותרבות והתכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי

יום עיון על תיאוריה ופרקטיקה בחינוך הפתוח

קיר עם ציורי גרפיטי

ביום שני, 25.09.2017, התקיים יום העיון "שיח פתוח: יום עיון על תיאוריה ופרקטיקה בחינוך הפתוח". יום העיון הינו פרי שיתוף פעולה של תכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי בפקולטה לחינוך, הורים ואנשי החינוך בבית הספר הפתוח ע"ש בארי בחיפה. יום העיון שילב בין האקדמיה ובין הקהילה ועסק במקורות החינוך הפתוח, מאפייניו והפרקטיקות הנהוגות בו, כמו גם במפגש שבין מסורת חינוכית זו ובין גישות ושפות חינוכיות המשיקות לה.

יום העיון השנתי של התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי: "אהבה, ביקורת והתנגדות - פרקטיקות של שינוי בחינוך" 26.5.14

ביום שני ה-26.5.14, התקיים יום העיון השנתי של התכנית לחקר האלטרנטיבות בחינוך, בשיתוף עם המרכז לפדגוגיה ביקורתית. יום העיון עסק בקשת של סוגיות עכשוויות, הנוגעות לצורות חינוכיות פורצות דרך, המבקשות לאתגר את החינוך הקיים, ולהציב לו אלטרנטיבה, מנקודות מבט מגוונות: פדגוגיות, היסטוריות, פילוסופיות, חברתיות, ואחרות. לאחר דברי הפתיחה של ד"ר יותם חותם, ראש התכנית וד"ר גליה זלמנסון לוי מהמרכז לפדגוגיה ביקורתית, יום העיון נפתח בפאנל חגיגי שבו השתתפו נציגי מוסדות חינוך אלטרנטיביים מובילים בארץ : אלון ירושלמי, מנהל בית הספר האנתרופוסופי 'שקד' בטבעון, זאב גולן, מחנך ורכז פדגוגי בבית הספר הדיאלוגי 'מיתר' בבית אורן , חגית כהן אליהו, רכזת חט"ב בבית ספר 'קדמה' בירושלים של הפדגוגיה המזרחית, ומורן אופק, מנהל הגן השיתופי דו-לשוני בחינוך של עמותת "יד ביד". בהנחייתו של ד"ר חגי קופרמינץ, הפאנל סקר את הסוגיות הבוערות על סדר היום של החינוך האלטרנטיבי ואת הגישות והפרקטיקות שמאפיינות את המוסדות השונים. ביום העיון התקיימו שני סבבים של מושבים מקבילים במגוון עשיר של נושאים: חינוך ומהפכה, הכלה של ילדים עם מוגבלויות בחינוך הכללי, בחינה אלטרנטיבית של תכנית הלימודים והחינוך האלטרנטיבי בחינוך הממלכתי. בין המציגים ביום העיון: אריה קיזל מהתכנית לחקר חינוך אלטרנטיבי בחוג ללמידה הוראה והדרכה, באוניברסיטת חיפה, אבנר בן-עמוס, בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב, חגית גור זיו, המרכז לפדגוגיה ביקורתית, סמינר הקיבוצים, כרמית-נעה שפיגלמן, הפקולטה למדעי, הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה, דנה דיאמנט ממייסדות 'קואליציית הורים לילדים עם מוגבלות', ברוך יעקבי, מנהל בית הספר עין הים, חיפה, רותם גינוסר, קמפוס ביאליק רוגוזין. בין המשתתפים בכנס היו סטודנטים, אנשי הסגל, אנשי חינוך וחוקרי חינוך משלל תחומים ומוסדות אקדמיים. את יום העיון חתם מושב שהציג את עבודות החקר של הסטודנטים של התכנית לחקר האלטרנטיבות בחינוך, שנעשו בהובלתה של ד"ר לינור הדר בשיתוף עם בית הספר מיתר, ובמסגרת הפעילות הייחודית של התכנית בבית הספר.